Eerste schoolweek

23 september 2017 - Praag, Tsjechië

Heyhoi!

Ik weet dat het even geduurd heeft voor ik weer iets van me heb laten horen, maar dat heb ik expres gedaan zodat ik ook echt wat te vertellen heb :)

Het begoboswandeling op kampn allemaal vorig weekend tijdens het Ice-Breaking weekend. Dit was een weekend georganiseerd door Tsjechische studenten. Samen met 110 andere exchange studenten vertrokken we naar the middle of no where op zo'n twee uurtjes rijden van Praag. Het voordeel hiervan was wel dat we voor de eerste keer ook een klein beetje van de Tsjechische natuur te zien kregen, wat erg mooi Typical czech foodis! Tijdens het kamp kregen we typische Tsjechische gerechten te eten en die vielen nou niet echt in de smaak.. Wat het is? Geen flauw idee, het is vlees in saus met dumplings, en het smaakt werkelijk waar nergens naar. Overigens kun je bij goede restaurants in de stad wel veel betere versies krijgen! Buiten het eten om was het kamp erg gezellig met alle mensen die ik daar heb leren kennen, dus dat maakte veel goed :)

Helaas was het weer dat weekend niet zo mooi en hebben we veel regen gehad. Aangezien de verwarming daar niet aan kon keek iedereen al uit om weer terug te gaan naar onze kamers in Praag. Alleen was de manager van het gebouw even vergeten te vertellen dat ook hier de verwarming niet aan kan voordat het echt koud word buiten... Dus alle studenten hebben massaal bij de receptie gestaan om te vragen waarom de verwarming niet werkt. Het antwoord was dat we moesten wachten tot dat we drie dagen op rij onder de 13 graden zouden zitten. Je kunt je wel voorstellen dat opeens iedereen heel erg blij was toen het koud was buiten, en afgelopen dinsdag ging dan toch echt de verwarming aan!

Na het kamp begon vanaf maandag mijn eerste echte schoolweek waarin ik mijn nieuwe vakken zou gaan volgen. Ik heb in totaal 5 vakken gekozen en ik moet eerlijk zeggen dat ik met alle vijf erg blij ben! Interessante onderwerpen en goede leraren. De twee financiële vakken zullen nog wel de nodige aandacht vereisen maar we gaan er voor.

Vandaag heb ik een wandeltour gedaan door de oude stad en Josefov, de joodse buurt. Veel van deze mooie plekken had ik al wel gezien, maar door de gids kan ik nu in ieder geval ook iets vertellen aan mensen die langs komen, in plaats van alleen maar 'Kijk! Mooi hier hé?' Tsjechië heeft een geschiedenis die eigenlijk nog helemaal geen geschiedenis is, en dat zie je nog veel terug in het dagelijks leven. Vooral de oudere generatie is nog gewend aan het oude regime en houden hierdoor veel afstand. Wat foto's van dingen die we tegenkwamen tijdens de tour:

Wencelas squarestreetfood marktjeseerste gebouw in kubistische stijl ter wereld

Regelmatig zijn er trouwens meer foto's te vinden in de map 'foto's' aangezien ik niet over alle foto's iets vertel :)

Wat staat er aankomende week op de planning? Iets heel leuks! Eerst heb ik gewoon normale lesdagen van maandag t/m woensdag, maar aangezien de donderdag een vakantiedag is in Tsjechië en we de vrijdag ook vrij hebben gekregen reis ik samen met Anneleen naar Budapest van donderdag t/m zaterdag. We wilden allebei heel graag Budapest verkennen en daar was dit weekend natuurlijk de uitgelezen kans voor. Dus mijn volgende berichtje zal vol staan met foto's uit Budapest :)

Seeyou!

1. Marisca:
    24 september 2017
    Leuk om je belevenissen te volgen Linnea. Heel veel plezier daar en geniet van jullie vrije dagen in Budapest. Groetjes Marisca
  2. Inge:
    24 september 2017
    Klinkt goed Linn! En mooie foto's. Ik blijf lekker meelezen. Veel plezier alvast volgend weekend!
  3. Rudi:
    1 oktober 2017
    Fijn dat je inmiddels iets van de stad weet...volgende weekend mag je ons gidsen..:)