Citytrip Budapest

1 oktober 2017 - Praag, Tsjechië

Dit weekend ben ik samen met Anneleen naar Budapest gereisd. Aangezien dit mijn tweede keus was voor mijn 'exchange semester' wist ik al voor ik naar Praag vertrok dat ook Budapest bezocht moest gaan worden. Door de vakantie dagen op donderdag en vrijdag was dit de uitgelezen kans en zijn we daarom donderdag ochtend om half 10 in de bus gestapt richting Budapest. Alleen jammer dat alle inwoners van Praag de stad leken te ontvluchten en we eigenlijk de hele reis in de file gestaan hebben.. Zo werd de oorspronkelijke bijna 7 uur durende reis een 9 uur durende reis, maar het mocht de pret niet drukken :)kamer hostel

Eenmaal aangekomen bij het hostel (rond 20.00) waren we erg tevreden over ons stapelbed op een grote slaapzaal. De zaal was zo ingericht dat iedereen een gordijntje voor het stapelbed had hangen, waardoor je meer het idee had dat je in een normale 'kamer' lag te slapen in plaats van op een grote zaal met nog tig anderen. De beleving van de slaapzaal kwam dan alsnog stapelbed in hostel's nachts toen de helft begon te snurken, dronken en lawaaierig thuis kwam of vertikte het licht uit te doen. Maar het hostel is erg goed bevallen en is een mooie manier om goedkoop te kunnen reizen!

Voor onze eerste dag in Budapest hadden we de Pest kant van de stad op de planning staan. We hebben de St. Stephens basiliek bezocht en ook de lift genomen voor een mooi uitzicht over de stad. We hebben het hele weekend ontzettend mooi weer gehad (20 graden met zon) waardoor ook alle foto's erg mooi zijn geworden! Na de basiliek zijn we richting de Markt hallen gelopen waar echt van alles te verkrijgen was. Van groente en fruit, tot souvenirs en warme maaltijden. Iemand had ons aangeraden om een typisch Hongaars gerecht genaamd 'Langos' uit te proberen, dat doen we nooit weer haha. Wij dachten dat dat prima als lunch zou kunnen, maar ik kreeg uiteindelijk een vette oliebol in brood vorm met 1 klein zielig worstje erin. Was niet onze favoriet. Na de markthallen zijn we doorgelopen naar wat wel absoluut mijn favoriet van de dag was, het parlementsgebouw. Echt een ontzettend mooi gebouw! Ten slotte zijn we 's avonds lekker uiteten geweest en zijn we langs de Donau rivier gelopen om de stad te bekijken met alle mooie lichtjes.

St. Stephen's basilicaUitzicht torenParlements gebouwBurcht van Boeda

De tweede dag zijn we de Buda kant van de stad wezen ontdekken. Wat natuurlijk begon met het beklimmen van de heuvel richting de Boeda burcht, en eenmaal boven aangekomen valt het uitzicht op het gebouw zelf eigenlijk hartstikke tegen. De mooiste plaatjes schiet je natuurlijk (net zo als hier boven) vanaf de andere kant van de rivier, aangezien het een enorm gebouw is. Maar het voordeel van de heuvel was wel dat we de Pest kant van de stad eens mooi vanaf een hoogte konden bekijken. Na de burcht zijn we door gelopen naar de Matthiaskerk, wat ook meteen mijn favoriet was van dag 2! Echt enorm mooi en statig, zeker in het zonlicht!

Na al deze mooie gebouwen hebben we ook nog een serieus moment ingelast bij het monument 'Schoenen op de Donau kade'. Even stil gestaan bij de vele mensen die geëxecuteerd werden aan de rand van de Donau zodat zij in het water zouden vallen en het water hen zou wegvoeren. De stenen in de schoenen staan voor de bloemen die wij in Nederland zouden gebruiken. Alleen is het voordeel van stenen dat ze niet vergaan :)

MatthiaskerkuitzichtOorlogs monument

Onze reis eindigde met een veel soepelere busrit terug naar Praag. Op zaterdag avond om 23:30 vertrok onze bus vanuit Budapest waardoor we lekker in de bus hebben kunnen slapen en vandaag om 7 uur 's ochtends weer terug waren in onze eigen bedjes :) Het was een erg mooi weekend en ik kan niet wachten tot we half november naar Krakau reizen!

Meer foto's zijn te vinden in de foto's map

xxxxxx

1. Rudi:
    1 oktober 2017
    Zeldzaam mooie stad he? Ben zeer nbenieuwd naar Krakow!