Krakau

21 november 2017 - Praag, Tsjechië

Hi allemaal,

Ik bedacht me vanmiddag opeens dat ik het beloofde berichtje over Krakau totaal vergeten ben om te schrijven! Deze week zit vol met deadlines dus ik gok dat ik daardoor zondag bij thuis komst meteen weer terug gevallen ben in het 'deadline ritme'.​ Maar gelukkig komt hij dus nu alsnog!

Afgelopen woensdag nacht vertrokken we met de Polski bus richting Krakau. We waren een klein beetje bang voor het comfort van de Polski bus aangezien we dertien euro per persoon betaalde voor heen en terug in totaal. Maar wonder boven wonder viel dit niks niet tegen en hebben we prima kunnen slapen in de bus. Donderdag ochtend om 7 uur kwamen we aan op het busstation van Krakau met onze slaperige koppies en mennn wat was het daar koud!! We dachten dat het in Praag onderhand koud aan het worden was, maar het kon dus nog erger!

Na onze bagage bij het hostel gedropt te hebben zijn we de stad Krakau eens gaan verkennen, en zoals Iris zei 'Polen is zo lelijk nog niet' toen ik haar de foto's doorstuurde haha. Krakau is een kleine stad, lang niet zo toeristisch als Praag maar erg mooi! Het grote voordeel van Krakau is dat je er heel erg goed kunt eten voor heel erg weinig geld, dus daar hebben we eens volle pot van genoten :)

KrakauKrakauKrakau

Vrijdag ochtend was de dag aangebroken waar ons tripje naar Krakau voor ons allemaal toch eigenlijk om draaide, het bezoek aan Auschwitz en Birkenau. We hadden deze tour geboekt via een tour operator waar we achteraf echt ontzettend blij mee waren. Het is een lange dag, een dag vol indrukken, grote afstanden afleggen en als we dat allemaal zelf met treinen etc hadden moeten doen waren we zaterdag denk ik niet meer het bed uit kunnen komen. 's Ochtends om 11 uur moesten we verzamelen bij een meeting point. Een busje bracht ons eerst naar Auschwitz, en na een security check ontmoette we onze gids van die dag. Ik weet eerlijk gezegd niet eens goed hoe ik de ervaring in Auschwitz zou moeten omschrijven.. Wat op mij het meeste indruk heeft gemaakt waren toch wel de overgebleven spullen die tentoongesteld werden. Koffers, schoenen, brillen, protheses, haren alles. Dit maakte het voor mij toch allemaal heel echt en heftig. Samen met de gaskamers waren dat voor mij persoonlijk toch wel de meest heftige momenten van de dag. Ik heb veel foto's van de persoonlijke spullen etc maar ik heb besloten om die niet online op mijn blog te zetten, dus als iemand een keer de foto's wilt zien kan dat natuurlijk altijd :)

AuschwitzAuschwitz

Na een bijna twee uur durende wandeling door Auschwitz werden we met het busje richting kamp Birkenau gebracht. Hier waren enkele houten barakken opnieuw gebouwd om de bezoeker een beeld te geven van hoeveel barakken er wel niet gestaan hebben. Het meest ingrijpende in Birkenau vond ik de ruïnes van de door de Nazi's zelf plat gebombardeerde gaskamers/crematoria.

BirkenauBirkenau memorial

Uiteindelijk kwamen we om 6 uur 's avonds terug in Krakau en werd het een erg rustige avond voor ons. Genoeg indrukken gehad voor één dag, maar ook ontzettend blij dat we de kans kregen om hier eens heen te gaan.

Om zaterdag weer een iets nuchtere dag te hebben zijn we afgereisd naar een van de zoutmijnen in Polen. Het was erg mooi, maar vreselijk toeristisch wat ook bevestigd werd door onze gids die vertelde dat elk jaar 1,5 miljoen mensen deze mijn bezochten. Ach, het was een goede opvulling van de dag :) 's Avonds om 23.30 vertrok onze Polski bus weer richting Praag dus om 7 uur 's ochtends lagen wij weer heerlijk in ons 'eigen' bedje.

Wat een verhaal he.. haha

Op dit moment ben ik zoals gezegd dus druk bezig met alle deadlines maar aankomende donderdag avond mag ik mama en Iris van het vliegveld afhalen en gaan we heerlijk genieten van een weekendje Praag, ontzettend veel zin in! Dus volgende week een update over wat we gedaan hebben :)