De laatste maand is ingegaan..

27 november 2017 - Praag, Tsjechië

Haaai!

Afgelopen weekend heb ik voor de tweede keer als gids door Praag mogen lopen. Mama en Iris kwamen donderdag avond uitgeteld van het werk en tentamenweek aan op het vliegveld in Praag. Ze hadden een van de hotelkamers geboekt in het gebouw waar ik al drie maanden woon dus dat was wel erg leuk! Drie verdiepingen omlaag en ik stond bij hen voor de deur met ontbijt, ideaal :).

Gelukkig hebben we vrijdag ook echt ontzettend mooi weer gehad! Ik had gewaarschuwd dat de muts en handschoenen mee moesten maar die waren vrijdag lekker overbodig. Er was geen gure wind en het zonnetje scheen heerlijk. Na het ontbijt zijn we eerst even langs mijn universiteit gegaan om vervolgens de tram te pakken richting het centrum. Old Town Square met de Astronomische klok en de joodse buurt mochten natuurlijk niet ongezien blijven. Nadat ik eindelijk door had dat de joden op zaterdag Sabbat vieren zijn we dus vrijdag maar meteen richting de joodse wijk gegaan om de musea, synagogen en de begraafplaats te bezoeken. Daarna hebben we onze weg vervolgd via de Charles Bridge richting de John Lennon Wall, die ik nog steeds niet gezien had.. En aangezien het 'Black Friday' was hebben we de dag natuurlijk goed afgesloten in het grootste winkelcentrum van Praag :)

Jewish cemeteryMama en IrisSpaanse synagogemet Mama en Iris John Lennon Wall

Hoe fantastisch weer we vrijdag hadden, zo slecht was het zaterdag. Het was ijskoud, met een gure wind en veel regen. Dus we hebben lekker rustig aan gedaan en alleen een mooie bibliotheek van een oud Monniken Klooster bekeken en de Praagse burcht bezocht.

st. vitus CathedralPrague castleuiteten

Van de vrijdag zijn nog wat meer foto's te vinden in de foto's map.

Nadat Iris en mama zondag ochtend weer vertrokken drong het toch wel heel erg tot me door dat ik over drie weken gewoon weer thuis ben! Eerlijk gezegd ben ik daar nu ook wel klaar voor. Ik heb absoluut een leuke tijd hier en veel lieve mensen leren kennen maar toch mis ik de Nederlandse cultuur, koken op meer dan twee gaspitjes en m'n eigen sportritme uit Groningen. De Tsjechische cultuur is voornamelijk heel gesloten en mensen zijn erg op zichzelf gericht, wat in Nederland toch echt wel heel anders is. Dit merk je voornamelijk in het feit dat mensen uit zichzelf niet erg behulpzaam zijn en liever niet tegen je praten (dit is natuurlijk ook weer een taal dingetje..). En dat koken.. allemachtig ik ben zwaar inspiratieloos geraakt. Met man en macht zoek ik recepten van de 'AH site' maar dan kun je de ingrediënten hier weer niet vinden hahah. Kortom, erg leuke ervaring maar soms ook erg vermoeiend!

Wat er de komende weken nog op de planning staat? Leren leren leren. Volgende week woensdag begint mijn tentamen periode die 1,5e week duurt, dus ik moet binnenkort toch echt maar eens gaan beginnen met voorbereiden. Aanstaande zaterdag heb ik nog wel een leuke onderbreking want Linda & Dennis doen een weekendje Praag, dus we gaan lekker een avondje uiteten samen.

Ik gok dat dit mijn laatste blog voor de tentamens zal zijn, en dat er misschien nog eentje volgt van het weekend na mijn laatste tentamen. Ik ben 15 December klaar en vlieg 18 December terug naar het mooie Nederland :)

Groetjes!